Sivu on muuttanut uuteen osoitteeseen

Miten sinusta tuli sellainen kuin olet? (Arvonta!)

sunnuntai 21. elokuuta 2011

Miten sinusta tuli sellainen kuin olet? (Arvonta!)

Joku saattaa muistaa hiljattain Metro-lehdestä bonganneensa Lady Gaga -kilpailun, jonka voittaja pääsisi Lontooseen kolmeksi päiväksi kokoamaan lehteä itsensä Gaga-rouvan kanssa, joka toimi siis lehden päätoimittajana yhden päivän toukokuussa. Koottavassa lehdessä Gaga tahtoi perehtyä tasa-arvo kysymyksiin, josta kehkeytyikin koko lehden teema. Myös kisa keskittyikin Gagan hiljattain ilmestyneen Born This Way-levyn aiheisiin, joista yksi on tasa-arvo. Gaga kertoi tahtovansa tietää mitä levyn otsikko ihmisille merkitsee. "Itse sanon syntyneeni rohkeaksi - se on osa elämäntehtävääni. Synnyin seuraamaan taiteellista näkemystäni." Gaga tahtoi tietää ovatko myös muut ihmiset syntyneet rohkeiksi.

Osallistuin kilpailuun toki myös Gagan tapaamisen vuoksi, mutta lähinnä Lontoon matkan ja lehdessä työskentelemisen mahdollisuuden vuoksi. Eräänä kauniina aamuna heräsin tuntemattomasta numerosta saapuvaan puheluun, jossa miesääni ilmoitti minun voittaneen kilpailun. Uneliaana nauroin ja sanoin, että enkä voittanut. Ilmeisesti voitin. Kilpailu oli kuitenkin kansainvälinen, tai ainakin siinä mielessä, että se oli käynnissä kaikissa maissa, joissa Metroakin julkaistaan. Ja näitä on yli kaksikymmentä. Homma toimi niin, että jokaisesta maasta valittiin yksi voittaja, joista Gaga valitsisi sitten yhden onnekkaan. Kilpailun vei Jeroen Hollannista, mutta tunsin oloni silti otetuksi sen vuoksi että oma panokseni oli valittu Suomen osion voittoon.

Viime viikolla posti toikin yllättäen ihanan pizzanlaatikon muotoisen boksin josta paljastui musiikkiherkkuja. En tiennyt, että myös 'semifinaali-voittajat' saisivat tuotepalkintoja. Niiden myötä aihe kuitenkin muistui taas mieleeni. 



Ihmisiä on niin moneen lähtöön, että se ei ikinä lakkaa ihmetyttämästä minua. Jotkut meistä ajattelee järjellä, jotkut sydämellä. Jotkut viihtyy luonnossa, jotkut koriskentällä. Jotkut tykkää kaupunkikomista, toiset rantalomista. Toiset tykkää pojista, toiset tytöistä. Jotkut tykkää popista, jotkut rokista. Mistä sekin johtuu, miksi toiset on vastaanottavaisempia toisenlaiselle musiikille kun toiset? Sitten me vielä tullaan eri taustoista, jotkut jopa täysin eri kulttuureista. 

Vartuin lapsuuteni Itä-Helsingissä alueella, jossa viimeisimmän tietoni mukaan majailee yli 60 eri kansallisuutta. Kävin siis myös peruskouluni useiden kurdien, romanien, somalien ja muiden kansalaisuuksien seurassa. Olenhan itsekin ulkomaalaistaustainen, vaikka Suomessa olenkin syntynyt ja lähes koko ikäni kasvanut. Tämä tuli myös esille kun minua haastateltiin lehteen voiton tiimoilta. "Törmäsitkö usein koulussa syrjintään ja rasismiin?", minulta kysyttiin. Ihme kyllä, en. Näin jälkeen päin ajateltuna minua kyllä kiusattiin muttei tietääkseni koskaan ulkomaalaistaustani vuoksi.

Olin jo ala-asteella se tyttö jolla oli tumma tukka, tummat silmät, yhteenkasvaneet kulmakarvat (ei puhuta siitä) ja joka puhui nopeammin ja enemmän kuin suomalaisilla on tapana, silti nämä ominaisuudet eivät olleet niitä joiden vuoksi minut olisi suljettu ryhmien ulkopuolelle. Tämä johtui luultavasti juuri siitä, että koulussani ja ympäristössäni oli niin paljon myös muita ulkomaalaistaustaisia nuoria, jotka ovat suvaitsevaisempia eri kulttuureita kohtaan. Toki sitäkin näki paljon, että jos ei hommat menneet niin kuin tahtoisi niin 'valkoiset' onkin rasisteja. Ulkokultturi-valtaisilla alueilla toki myös täysin arjalaisveriset voivat tuntea olonsa syrjityksi, rasismi toimii kumpaankin suuntaan.

Olen saanut elämäni aikana tutustua moniin ihaniin ihmisiin. Olen elämäni aikana saanut tutustua myös moniin uskomattoman ilkeisiin, pahantahtoisiin ja ärsyttäviin ihmisiin, mutta yhtäkään näistä mielipiteistä en ole muodostanut siksi, että joku on ollut tummaihoinen, kurdi, homo, hassunnäköinen, liian lyhyt tai liian paksu. Herkemmin olen ärsyyntynyt niistä, jotka ovat painaneet maantasolle itsetunnon sellaisilta ihmisiltä, jotka ovat tummaihoisia, kurdeja, homoja, hassunnäköisiä, liian lyhyitä tai liian paksuja. Kukaan ei voi tietää tästä elämästä kaikkea, mutta vielä vähemmän siitä tietää jos ei opi hyväksymään kanssaeläjiään. Mitä erilaisempia ihmisiä ympärilläsi on, sitä enemmän uutta heiltä voi oppia.

Niin, mikä sitten minusta teki tällaisen kuin olen? No, Metrolle kirjoitin näin.

"Asiat, jotka hukkuvat paperille ovat suuret linjat; paperille on helppo siirtää yksityiskohtia mutta ei välttämättä syitä, jotka niihin ovat johtaneet. Jos olisin joitakin valintojani punnitessani toiminut järkeni mukaan, saattaisin olla pidemmällä elämässäni, mutta olisin luultavasti hukannut itseni matkalla. Punnitsen asioita sydämelläni, koska se tietää usein enemmän kuin järkeni, ja vain sen ansiosta olen nyt tässä; varmempana siitä kuka todella olen ja mitä todella haluan. Synnyin punaisena, rääkyvänä möykkynä niin kuin kaikki muutkin ja minulla oli samat välineet rakentaa itsestäni ihminen kuin kaikilla muillakin. Opin paljon monista asioista, esimerkiksi kahden kulttuurin välillä varttuminen opetti minulle suvaitsevaisuutta. Uskon kuitenkin, että en ole hukannut itseäni sen vuoksi, että olen jaksanut kuunnella sydäntäni silloinkin kun se ei olisi välttämättä ollut kaikkein järkevintä. Siksi minun sydämestäni tuli juuri tämän muotoinen, ja minusta tuli tällainen kuin olen."

Koska jostain omituisesta syystä palkintopakettiini kuului kaksi kappaletta Gagan uutta levyä, enkä keksinyt mitä tehdä toiselle (tosin minulle ehdotettiin mm. niiden laittamista eri soittimiin samanaikaisesti ja yrittää saada niitä soimaan samassa tahdissa) päätin arpoa toisen pois. Eli jaossa siis 1kpl Lady Gagan Born This Way -levyn DELUXE-painosta (ja ehkäpä myös jotain muuta kivaa ylläriä)!

Osallistumisaikaa on niinkin runsaasti kuin 5. syyskuuta asti, ja osallistua voit kommentoimalla tämän postauksen alle. Voittomahdollisuutesi voit tuplata (eli saada kaksi arpaa) tykkäämällä tästä postauksesta Facebookissa (tykkää-nappi postauksen lopussa) ja triplata (eli saada kolme arpaa) vastaamalla samaiseen kysymykseen kuin minäkin;
Millainen sinä olet, ja miksi? 

Jätäthän kaikki mahdolliset arpameriittisi (kommentti, tykkäsitkö, vastaus kysymykseen) yhteen kommenttiin ja muista jättää myös sähköpostiosoitteesi, jotta saan voittajaan yhteyttä kisan päätyttyä. Onnea kisaan! :)

Tunnisteet: , , ,

17 kommenttia:

22. elokuuta 2011 klo 8.47 , Blogger Kiki kirjoitti...

Olen nyt sen verran laiskana, että nappaan vain yhden arvan tällä kommentilla. :)

 
22. elokuuta 2011 klo 10.43 , Blogger Nukke kirjoitti...

Oi todella kiva arvonta, sillä en vielä omista Gagan uusinta albumia!

nukenposti@hotmail.com

tällä kertaa en lähde tuplailemaan einkä triplailemaan : )

 
22. elokuuta 2011 klo 10.58 , Blogger nea christina kirjoitti...

Tykkäsin facebookissa ja haluan myös kolmannen arvan. :D Millainen minä olen, noh.. tälläinen perus nuori, joka polttaa tupakkaa ja juo alkoholia joskus joka hengailee kauppakeskuksilla. Joka yrittää saada äitinsä luottamusta takaisin joka päivä, koska on pettänyt sen niin monta kertaa. Olen asunut helsingissä koko ikäni, ja viihdyn täällä. Mä olin ennen tosi koulukiusattu mun muodokkaasta vartalosta, ja edelleenki mua kiusataan mutta se on vähentynyt huomattavasti. Enkä enään edes välitä siitä. Vitos luokasta kutoseen luokkaan tutustuin uudessa koulussa upeisiin ihmisiin, ja ikävöin niitä aikoja. Ylä-asteella tutustuin vielä upeisimpiin ihmisiin. Ja olen onnellinen että sain mahdollisuuden tutustua heihin. Mutta lähiaikoina mulle on tullut sellainen tunne etten enään pidä näistä ihmisistä niin paljon kuin ennen. En pysty luottaa heihin, koska jos kerron salaisuuden sen tietää pian kaikki. Ja se on todella surullista, ettei ole ketään keneen luottaa..

Mutta miksi minä sitten olen tälläinen..? Päihteet tuli mun elämään ku olin vielä ala-asteella huonon seuran takia, ne ihmiset kenen kanssa silloin olin, oli mua 2-3 vuotta vanhempia. Koska tulin toimeen vanhempien kanssa paremmin. Ja tietysti koska he käyttävät päihteitä, niin olihan minunki kokeiltava ja näytettävä miten kova olen. Ja kadun sitä aikaa syvästi, hyviä muistoja löytyy mutta miksi ihmeessä sekaannuin tupakkaan ja alkoholiin. Tupakka kaduttaa minua eniten koska en pääse tästä välttämättä koskaan enään eroon. Ja olen muodokkaampi kuin muut siksi että ruoka maistuu eikä liikunta ole lempijuttuni. Ja tietysti vielä tupakka vie kunnonki....

Kauhee romaani... mut oli kiva kertoo ittestään. :)

 
24. elokuuta 2011 klo 10.41 , Anonymous Jennuli kirjoitti...

Taidanpa minäkin vain yhden arvan hankkia, kun en facebookkia omista :)

 
24. elokuuta 2011 klo 10.43 , Anonymous Jennuli kirjoitti...

sähkäri unohtui, eli jenna.rantanen@netti.fi !

 
27. elokuuta 2011 klo 12.48 , Blogger luiisa kirjoitti...

Yyyhdellä arvalla nyt vain "valitettavasti" mukana :---)


luiisa_@gmail.com

 
27. elokuuta 2011 klo 13.44 , Blogger ellla kirjoitti...

Ehdottomasti osallistun !
Tuplaan tykkäämällä facessa ja triplaus kiinnostais kanssa, eli täältä tulee !

Olen juuri lukion aloittanut kunnianhimoinen tyttö Helsingistä, joka on taipuvainen perfektionismiin ja jolla on suuria haaveita ja tulevaisuudensuunnitelmia. Olen sosiaalinen, haluan kaikkien pitävän minusta ja pyrin miellyttämään muita välillä vähän liikaakin. Sen takia mietin usein itsekseni millainen todellisuudessa olen, sillä tyylini saattaa vaihdella melko radikaalistikin lyhyiden aikoijen sisällä. Kuitenkaan satunnaisista epävarmuuksista huolimatta, en anna toisten hyppiä nenälleni ja osaan kyllä puolustaa itseäni. Itsevarmuus riittää myös esiintymiseen vaikka sitä voisi kyllä olla reilusti enemmänkin. Pitäisi ehkä munkin jossain vaiheessa oppia, että ei kaikkia oikein edes voi eikä tarvitse miellyttää. Aina mä vaan silti yritän.
Syynä voisi olla esim se, että mua ala-asteella kiusattiin jonkun verran. Ei mitenkään erityisen pahasti, mutta mun hyväuskoisuudesta ja kiltteydestä otettiin kaikki hyöty irti ja samalla pidettiin pilkkana. Ajattelin aika pitkään, että ne ihmiset oli mun kavereita vaikka eihän ne oikeasti olleet. Vaihdoin kerran ala-asteella myös koulua, en kiusaamisen takia vaan parempaan kouluun ja nyt aloitin lukion siinä samassa koulussa. Kouluni on hyvin vaativa, kaikki saavat hyviä numeroita ja vanhempieni odotukset ja vaatimukset ovat aina olleet korkealla, joten perfektionismi on kehittynyt pikkuhiljaa kaikista niistä paineista. Haaveilu ja pilvilinnojen rakentaminen taas on ollut ikäänkuin henkireikä kaiken sen keskellä; välttämätöntä minulle.
Tällä hetkellä pyrin löytämään itseni paremmin ja olemaan kerrankin puhtaasti ja täysin oma itseni seurasta riippumatta. Kaikki ovat arvokkaita omina itsenään! :)

 
28. elokuuta 2011 klo 4.32 , Blogger Liisa kirjoitti...

Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

 
28. elokuuta 2011 klo 10.50 , Blogger ellla kirjoitti...

ainiin tosiaan sähköposti !

eli sokerihiutale@hotmail.com :)

 
28. elokuuta 2011 klo 11.02 , Anonymous intiaanisokeria kirjoitti...

Arpa! Sekä:

Sain äidiltä ja isältä hyvänmakuiset eväät elämään. Olin se pikkuinen, joka piirtää ja lukee nurkassa, seikkailee omissa maailmoissaan ja laulaa junan lastenvaunussa muiden iloksi, eikä siinä ollut mitään pahaa. Ala-asteelta sain matkalle mukaan litrakaupalla alemmuudentunnetta ja kyyneleitä, yksinäisiä välitunteja ja pirstoutuneen itsetunnon, mutta myös ystävän, joka on kulkenut vierellä koko sen ajan kun elämästäni muistan ja varmasti kulkee loputkin. Minua on solmittu entistä sykerömpään vuosien varrella, itseni ja muiden toimesta, mutta sellainen minä olen, solmuinen ja aina vähän eksyksissä. Aina on kuitenkin ollut tienviittoina ja katulamppuina rakkaita ja ihania ihmisiä, enkä ole joutunut kompuroimaan yksin, vaikka harhapoluilla talsinkin. Mielikuvituksestani en ole luopunut koskaan, ja omissa maailmoissani harhailu on edelleen paras pakokeino, ihan niin kuin silloinkin, kun ryömin pensaiden alla ja olin muka jossain ihan muualla. Siksi kai olen se tyttö kuka olen, ja päivä päivältä yritän opetella olemaan siihen tyttöön tyytyväinen.

 
29. elokuuta 2011 klo 2.09 , Blogger Iiah kirjoitti...

Yksi arpalippu vain :) En edes Fb-nappia löytänyt :c

Sun blogis (tämä ja muut) ovat kyllä aivan ihania. Sä olet kyllä niin mahti henkilö että oksat pois! :3

 
29. elokuuta 2011 klo 2.28 , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

mau! vilmae@windowslive.com

terveisin vilmari livejournalista.

 
31. elokuuta 2011 klo 0.50 , Blogger Sapph kirjoitti...

Osallistun yhdellä arvalla ja liityin juuri lukijaksi :)

sapphires_@hotmail.com

 
2. syyskuuta 2011 klo 6.44 , Blogger jjehna kirjoitti...

osallistun yhdellä arvalla! :-)

 
2. syyskuuta 2011 klo 9.14 , Blogger pipsa kirjoitti...

taidan vaan tuplata ton kysymyksen avulla. :)

eli oon 15 tyttö jolla on edessä tulevaisuuden suunnitelmat. tällä hetkellä yritetään vain nauttia elämästä. :)

pipsa.96@hotmail.com

 
2. syyskuuta 2011 klo 15.20 , Blogger louisa kirjoitti...

kommentti :--)

 
5. syyskuuta 2011 klo 14.12 , Blogger Joanna kirjoitti...

Kiitos kaikille osallistujille! Arvonta on nyt päättynyt, eikä uusia osallistujoita enää oteta mukaan arpajaisiin. Kiitos osallistujille! :)

 

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu